Управляващи и част от опозицията в антиреформистко съдебно единомислие


ГЕРБ, Обединени патриоти и ДПС за втори път през 2017 г. инициират промени в Закона за съдебната власт (ЗСВ). От мотивите към законопроекта е видно, че искат да представят това за реформистка градивна политика в сферата правосъдие. Предложените текстове, обаче, влизат в противоречие с принципа за независимост на съдебната власт. Промените в Конституцията през 2015 г. и последвалите "довършителни работи" по съдебната реформа от пролетта и лятото на 2016 г. застъпиха идеята за засилено съдийско самоуправление с цел утвърждаване независимостта на съда и гарантиране статута на редовия магистрат. А независимите магистрати биват неподатливи на корупционните практики, а поради това и политически неудобни.

Докато ГЕРБ ту твърдят, че съдебната реформа е приключила, ту се заявяват като прореформаторски настроени, то в мандата на 44-то Народното събрание (НС) действат умело в посока съсипване и на малкото смислени достижения. През лятото на тази година бяха приети регресивни текстове. Есента се очертава също тревожен сезон за българското правосъдие. Ето защо:

Командироването като купуване на съдии, прокурори и следователи

С промените в Закона за съдебната власт (ЗСВ) от 2016 г. бе премахната възможността безразборно, без установени професионални критерии и без времеви рамки, да бъдат командировани съдии от един съд в друг. Ограничението се отнася и за прокурорите и следователите. Целта му беше да изкорени дългогодишната злоупотреба, при която от командироване нагоре по веригата да се ползват удобни магистрати. Сега управляващите и ДПС предлагат да бъде възстановено командироването на всички нива в системата. Така един районен съдия без проблем би могъл да работи години наред на по-високо ниво, съответно да получава и по-високо възнаграждение. По пътя на командироването за дългогодишен период се заобикаля конкурсното начало за назначаване и кариерно развитие на магистратите. Избраните биват командировани, докато неудобните магистрати работят при свръхнатовареност, преминават през тежко атестриране и са подложени на сериозна конкуренция при конкурс, за да получат повишение. Според изводите в Актуализираната стратегия за съдебна реформа широко разпространената практика за командироване на магистрати се превръща в паралелен кариерен процес. В предложенията на управляващи и опозиция това заключение очевидно не е отчетено.

Освен това, в ущърб на съдебната независимост и съдийското самоуправление се засилва ролята на председателя на съда. От замисъла да бъде пръв сред равни управляващите му отделят статут на съдебен началник, защото от него ще зависи кои съдии да бъдат предложени за командироване и кои не. Практиката досега е показала, че това обикновено са "послушните".

Най-лошата последица от предложението е, че чрез командироване ще бъдат овладявани неудобните на властта и главния прокурор съдилища. Неудобни звена на прокуратурата няма, защото всички са подчинени на главния прокурор. В условията на манипулирана система за случайно разпределение на делата, винаги ще се намерят командировани съдии, които да решат знаково дело по удобен за властта начин Иначе ще ги върнат по местата им.

В мотивите към законопроекта не е отчетено и абсолютното противоречие на предложените текстове отново с Актуализираната стратегия за съдебна реформа, Специфична цел 3: Систематична политика за превенция на корупцията в съдебната власт и по-конкретно с мярка 1.3.6 - Ограничаване на командироването на магистрати. Това потвърждава, че държавата не се управлява от стратегически документи, а от други съображения

Повишени заплати за избрани хора

Като част от пакета законови изменения в ЗСВ управляващите, с подкрепата на ДПС, предлагат работещите магистрати в Специализирания наказателен съд, Апелативния специализиран наказателен съд и съответните им звена на прокуратурата да получават до 6 заплати на година допълнително. Да припомним, че по предложение на ГЕРБ, спечелило одобрението и на главния прокурор, с промените в Наказателно-процесуалния кодекс от лятото на 2017 г. делата за корупция по високите етажи на властта ще се гледат именно от специализираните съдилища. Така потенциално разследваните и подсъдими превантивно възнаграждават тези, които ще се произнасят  по виновността или невинността им. Длъжни сме да отбележим, че от действалия до есента на тази година състав на ВСС част от верните на статуквото представители намериха продължение на кариерата си в този вид съдилища.

За сравнение в Словакия тамошният Конституционен съд е обявил като противоконституционно поради дискриминация повишаването на заплатите само в специализираните съд и прокуратура. А бившият председател на Върховния съд на Словакия определя установяването на специализирани съдилища като неуспешно действие, сравнимо с "маркетингово-популистки балон". За жалост ние не взимаме поука от този опит.

За ГЕРБ, ДПС и депутати от настоящите Обединени патриоти раздаването на пари на данъкоплатеца за неясни заслуги в съдебната власт не е новост. През 2016 г. без правни и икономически мотиви парламентът увеличи заплатите на членовете на ВСС като месец преди това им бе искал колективна оставка. Неотдавна пък мнозинството в предишния ВСС месеци преди изтичане на мандата си гласува неправомерно допълнителни бонуси. Заплати се вдигат не където е нужно, а за когото трябва. Доказателство за това е отказът за съобразено с натовареността възнаграждение в най-натоварения съд в страната – Софийски районен съд.

Нещо положително

За да не страда от прекомерна самозатвореност съдебната власт, съществува законовата възможност една част от свободните длъжности да се заемат от външни за системата юристи. В предложения законопроект се детайлизира как прецизно да става това, но този дребен детайл не оправдава големите законодателни пакости.

Няма съмнение, че текстовете не само ще се приемат, но и ще бъдат строго прилагани. Още тази година ще бъдат отчетени като успехи за пред партньорите на страната в ЕС, а след няколко години ЕК ще напише в доклада си какви стари проблеми имаме да решаваме. После отново някой пропагандно ще търси и представя псевдорешения.

*Коментарът е препечатан от Седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика

Преди да напусне съдебната система, Калоян Топалов купува имот за половин милион

Предишна новина

ГЕРБ и БСП продължават споровете за борбата с корупцията

Следваща новина

Коментари

13 Коментара

  1. 13
    Бивш командирован | нерегистриран
    2
    0

    Прав си №11 , проблемът възникна след първите 5-6 от списъка, после имаше субективизъм ;)). Но иначе "експериментът" беше много успешен и според мен трябва да се вкара в закон. Обикновено се командироват по 1-2 души , а не по повече от 10 души като беше май eв СГС. Иначе , който е бил на 15-то или 20-то място да се замисли за качеството си на работа ,че било и в СРС.

  2. 12
    | нерегистриран
    2
    -2

    С конкурс за външно.назначаване-само до.РС. не може от адвокат направо в Апелативен. Резултатите първите години биха били плачевни. Различни са професиите. Не може направо в окръжен съд без нито един стаж.

  3. 11
    до 6 | нерегистриран
    4
    -1

    Случайно да знаеш, че се прескочиха доста съдии включени в този списък и се предпочетоха тези от края на списъка, щото едни били неудобни, а други не били младши в СГС, а? Или списъкът беше само за наши хора? Аман от принципни.

  4. 10
    | нерегистриран
    8
    -1

    Много истини прочетох, та да кажа и аз една - ако има прости и бързи за осъществяване конкурси командироването от само себе си ще се свие само до собственото си предназначение на изключение. Да, но главната цел на промените в ЗСВ относно конкурсите не се реализира и те продължават да тънат в мъгла. Затова и командироването ще продължава бъде "правило" и ще поражда още много коментари.

  5. 9
    | нерегистриран
    10
    -2

    Просто трябваше да се предвиди една преходна разпоредба - до провеждането на конкурса по новите правила, да може да се командирова по старите. И когато се проведат конкурси по новите правила, няма да има необходимост от командироване, тъй като следващият в листата на класирането ще встъпва. Простичко е!

  6. 8
    Бивш командирован | нерегистриран
    15
    -2

    Ограничаването на командироването беше точно затова - да се принуди ВСС да прави регулярно конкурси . Разрешиш ли им безсрочно командироване , те никога няма да направят конкурс. Защо "да си губят времето".



    Сега за малките съдилища. Не съм запознат с проблема на Златоград , но това може да възникне във всеки малък съд- да напусне съдия , не дай боже да умре или да се разболее сериозно , да излезе по майчинство...и настава трагедия .

    Може да съм краен , но "малки съдилища" с по един , двама или трима съдии въобще НЕ ТРЯБВА ДА СЪЩЕСТВУВАТ . Сега да си играем двама съдии на началник и зам.началник , единия уж граждански , а другия уж наказателен ...а всеки да гледа всичко , това е тъпотия и принизяване на професията . Съд с по-малко от 10 съдии не е съд , а съдебен селкоп "Смесен магазин" /и аз съм родом от дълбоката провинция, да не кажеш , че се правя на софиянец/ . Трябва да се окрупнят нещата и да има един районен съд напр.Смолянски районен съд и няколко съдебни сгради към него . Тогава ако забременее колежката работеща предимно в Златоград , останалите съдии ще поемат работата и вътре в съда ще се създаде организация кой да пътува , спокойно ще се поиска командироване , ако има прекомерно натоварване , и така...Ще има и истинско случайно разпределение на делата .



    Против съм да се делим на провинциални и столични съдии, всички работим за СЪДЕБНАТА СИСТЕМА . Този феодализъм всеки да си гледа райончето , да кюти като няма дела , и да реве като възникне проблем трябва да се премахне . При претоварване в един район дела трябва да се прехвърлят и да се гледат от съдии в други райони ; и въобще взаимно да сме солидарни и да си помагаме.



    Давам пример . Утре някой ще дойде и ще пусне в кашони 1000 дела в един ден в Златоград , каква ще я правите тогава ? Не чакайте помощ от ВСС. Това се е случвало в СРС , но не съм чул някой да е проявил съчувствие ...Не проблем на хората , законът е тъп и приучава съдиите да мислят само за себе си и в рамките на "района си". Заиграе ли мечката при съседа , и при тебе ще дойде ;))

  7. 7
    | нерегистриран
    7
    -3
    До коментар #6 от "Бивш командирован | нерегистриран":
    Командироването в по-горен съд си е повишаване "по втория начин" - по-висока заплата , по-малко работа , по-малко отменени актове , защото част от актовете на въззивния съд не се обжалват . Трупа се и безценен опит като втора инстанция , контакти със съдиите във въпросния съд , ако си добър - и авторитет пред ВКС . Ако имаш и акъл вероятността да спечелиш конкурса за мястото е много по-голяма отколкото за тоя , който се сдухва с тъпанарски дела в районния съд .



    Като цяло важното е законът да не позволява злоупотреба с командироването - много дълъг срок или безсрочно . Командироването не трябва да става и само по усмотрение на едно лице-председател на съд , а трябва да се гласува тайно от съдиите от горния съд . Така направи Калоян Топалов в СГС и резултатите бяха много добри - избраха се за командироване съдии от СРС , които бяха наистина най-добрите .



    Много добре казано, колега,

    Истината е, че системата е блокирана не заради невъзможността за командироване, а именно поради него.

    Защото, ако се окраничи до минимум възможността за командироване, ВСС ще, не ще ще трябва регулярно да обявява конкурсите.

    Нещо повече - окачвам в най-скоро време настоящият ВСС да се произнесе по въпроса ограничението в гкомандироването за 1 година важи ли и за заварените случаи - защото именно това беше целта на закона, да не се допуска по 5 и повече години командироване /то направо си е нон сенс/.

    Съвсме друг евъпросът, че за да се разрешат проблеми, подобни на съда в Златоград, трябваше да се децентрализират конкурсите - обаче няма политическа воля за това.

  8. 6
    Бивш командирован | нерегистриран
    13
    -8

    Командироването в по-горен съд си е повишаване "по втория начин" - по-висока заплата , по-малко работа , по-малко отменени актове , защото част от актовете на въззивния съд не се обжалват . Трупа се и безценен опит като втора инстанция , контакти със съдиите във въпросния съд , ако си добър - и авторитет пред ВКС . Ако имаш и акъл вероятността да спечелиш конкурса за мястото е много по-голяма отколкото за тоя , който се сдухва с тъпанарски дела в районния съд .



    Като цяло важното е законът да не позволява злоупотреба с командироването - много дълъг срок или безсрочно . Командироването не трябва да става и само по усмотрение на едно лице-председател на съд , а трябва да се гласува тайно от съдиите от горния съд . Така направи Калоян Топалов в СГС и резултатите бяха много добри - избраха се за командироване съдии от СРС , които бяха наистина най-добрите .

  9. 5
    2017 | нерегистриран
    8
    -5
    До коментар #4 от "за автора | нерегистриран":
    Иван Брегов - роден 1986 г. Като поет, доста добър. Даже, ако не ме лъже паметта, навремето взе наградата "Петя Дубарова". и то заслужено.

    Като юрист - моите уважения, но този човек се води правен експерт на Института за пазарна икономика /пак чичко Сорос/, но освен да учи нас от Медиапул, КлубZ и прочие, още учи себе си - студент е в ЮФ.

    Нищо лошо, но ако това е експертизата и ако храненици като този са моралните ментори и правните експерти....не е ли ясно защо сме още на този хал????

    Какво значение има кой е написал статията, ако тезата му е аргументирана и подкрепена от практиката?

    А "чичкото" е една от злините, които все още продължават да тормозят България и не само..!

  10. 4
    за автора | нерегистриран
    9
    -7

    Иван Брегов - роден 1986 г. Като поет, доста добър. Даже, ако не ме лъже паметта, навремето взе наградата "Петя Дубарова". и то заслужено.

    Като юрист - моите уважения, но този човек се води правен експерт на Института за пазарна икономика /пак чичко Сорос/, но освен да учи нас от Медиапул, КлубZ и прочие, още учи себе си - студент е в ЮФ.

    Нищо лошо, но ако това е експертизата и ако храненици като този са моралните ментори и правните експерти....не е ли ясно защо сме още на този хал????

  11. 3
    Реакцията отвръща на удара | нерегистриран
    14
    -3

    Да , за свободен щат би трябвало да има командироване , но за кратък срок. Проблемът е в безсрочното командироване. Аз знам за съдия , който беше командирован в горен съд ШЕСТ ГОДИНИ. Че той ще се пенсионира там ????

    Друг е въпросът , че има и друг способ да се реши проблем на такъв малък съд като Златоград . ЗСВ би трябвало да разрешава преразпределяне на дела и към съседни районни съдилища при висока натовареност или извънредна ситуация. И без да идва съдия в Златоград , съдът в Мадан или Смолян да поеме делата , а съдията да идва на място само за заседанията.

  12. 2
    | нерегистриран
    15
    -13

    Глупости.Всеки знае че забраната за командироване на свободен щат блокира системата. Вижте съда в Златоград - няма съдии и няма как да се командироват при сегашния ЗСВ.

  13. 1
    Реакцията отвръща на удара | нерегистриран
    14
    -8

    Първо се приемат някакви положителни неща , но понеже не им отърва ...бързо гледат да ги махнат . Браво на автора на статията - кратко , ясно , с аргументи от нашите стратегии ....които не спазваме , и с пример от друга страна от Източна Европа.

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.