Велосипедистите масово вършат нарушения, някои не са чували, че има правила


При преминаване през пешеходна пътека колоездачът е длъжен да слезе от велосипеда и да премине през нея като пешеходец. Този текст е записан изрично в член 123 на новия на Закон за движение по пътищата (ЗДвП). В петък МВР публикува законопроектът за обществено обсъждане.

Правилото не е ново, но масово се нарушава от велосипедистите и създава опасност и за самите тях, и за пешеходците, и за шофьорите и пътниците в автомобили и автобуси. Сега действащият текст в ЗДвП (чл. 81) забранява на колоездачите да карат в площи, предназначени само за пешеходци. Преди години слизането от педалите бе указано в Правилника за приложение на ЗДвП, но в настоящия правилник е повторен по-неясния законов текст. Ако той се прилага буквално, от него излиза, че колоездачите изобщо нямат да право да карат по тротоарите и в пешеходните зони като бул. "Витоша" в София или по центровете на другите големи, както и в алеите за пешеходци на парковете, обясняват експертите.

И в сегашния, и в бъдещия ЗДвП се сочат няколко ключови изисквания към любителите на велосипеда. Тяхното колело трябва да е с изправни спирачки, да имат звънец, но не друг уред за звуков сигнал – примерно тромба. Задължително е да има фар, излъчващ бяла или жълта светлина отпред и червен светлоотразител отзад, като се допуска и поставянето на устройства за излъчване на червена светлина отзад. Отстрани на колелата и ли по рамката трябва да има светлоотразители. Колоездачът трябва да кара възможно най-вдясно по платното в посока на движение, като на места може да върти педалите и по банкета, ако настилката позволява това.

Категорично е изискването велосипедистът да се движи облечен със светлоотразителна жилетка по тъмно извън населените места, да не кара по метода "без ръце" или с крака, вдигнати то педалите.

Глобата за липса на жилетка е 10 лева, а за каране без светлини и светлоотразители – 50 лв. В новия ЗДвП санкцията за жилетката скача тройно – 30 лева, а другата си остава 50 лв. Проблемът е, че КАТ почти не успява контролира и наказва колоездачите нарушители. По-голям ред има в София и големите градове, докато на други места в страната и особено в селските райони цари пълен хаос.

През 2017 г. по българските пътища са били убити 22-ма велосипедисти, а 348 са били ранени. Годината по-рано жертвите са били 35, а пострадалите 409. Много често контузиите са тежки и водят до трайни увреждания, тъй като при катастрофа велосипедистът няма никаква защита.

Огромна част от проблема е, че в училищата не се обяснява на децата какви са изискванията и правилата за каране на велосипед. Най-често малчуганите ги научават дори не от родителите си, а от батковците от махалата.

Например сдружението "Велоеволюция" е организирало обучителни курсове, насочени към различни групи – малки деца, ученици от прогимназията и т.н. Интересът обаче е нисък, признава председателят Иво Делин. За няколко години той и колегите му са успели да подготвят около 500 човека, което е нищожна бройка на фона на тежкия трафик в столицата.

Цачева: Надявам се скоро да има конкретно предложение за електронните доказателства

Предишна новина

Узакониха 2-ма българи, живели 20 г. като призраци на остров Крит

Следваща новина

Коментари

2 Коментара

  1. 2
    Мнение | нерегистриран
    4
    -2

    В София велосипедистите са напаст.

  2. 1
    | нерегистриран
    5
    0

    "Огромна част от проблема е, че в училищата не се обяснява на децата какви са изискванията и правилата за каране на велосипед." - то само това да беше..., ами не им се обяснява и, че като пешеходци също не са безсмъртни, и че преди да пресекат трябва най-малкото да се огледат и да не преминават, ако идва превозно средство.

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.