Законопроект в Австралия иска Facebook и Google да плащат за новинарската информация на традиционните медии

Законопроект в Австралия иска Facebook и Google да плащат за новинарската информация на традиционните медии
Снимка: Pixabay

Социалната мрежа Facebook блокира австралийските потребители да споделят или преглеждат новинарско съдържание на платформата, като това причини много опасения за обществения достъп до ключова информация, сочат данни на BBC. Така в четвъртък, австралийците се събудиха, устоявайки, че страниците във Facebook на всички местни и глобални новинарски сайтове са недостъпни.  Забраната за четене и споделяне на новини идва след като наскоро бе предложен закон, който да накара технологичните гиганти да плащат за това, че има новинарско съдържание на платформите им.

Блокирани бяха и няколко правителствени страници за здраве и спешни случаи - нещо, което по-късно Facebook заяви, че е грешка. Освен това - аудитория извън пределите на станата също нямат достъп до никакви новинарски клипчета и публикации на медии в най-изестната и можем да кажем - най-могъща социална медия в световен мащаб. Aвстралийското правителство силно критикува този ход и решение на Facebook да наложи забрани.

Видният австралийски финансист Джош Фриденберг заяви, че бокирането на новини ще има "огромно въздействие върху общността", като даде пример, че средно около 17 милиона австралийци посещават на месец Facebook и от там се информират за случващото се, следейки медийния поток и събития.

Според него, правителството все пак иска и има готовност да приеме закона и да накара технологичните гиганти да плащат, за това, че през тях се споделя новинарско съдържание. ''Но мисля, че техните действия по блокирането на информацията и опциите за споделяне,  са ненужни и грешни “, добави той по повод случилото се.

Всъщност се оказва, че Google и Facebook не са доволни от предложените промени в австралийския закон. Тяхното становище е, че той не отразява начина, по който работи интернет, и несправедливо „наказва“ платформите им.  Въпреки това, за разлика от Facebook, преди дни Google подписа сделки с три големи австралийски медии, като гигантът ще им плаща, за да споделя техните новини и видеа.

Действието по забраната на шерване и четене на новини във Facebook пък е станало, малко след споразумението на най-известната търсачка. Оказва се, Google се съгласил да плати на News Corp на Рупърт Мърдок за съдържание от новинарски сайтове в цялата му медийна империя.

Австралийските власти са изготвили закони, за да "изравнят условията за конкуренция" за печалба между технологичните гиганти. От всеки 100 австралийски долара, похарчени за дигитална реклама в медиите, 81 долара отиват за Google и Facebook, сочи проучване. Facebook заяви, че законът го поставя "пред сериозен избор'', заради правителството. От една страна, то се опитва да ги накара, да се съобразят със закон, който игнорира реалността, а от друга да се спре новинарско съдържание в нашите услуги в Австралия . ''С огромно съжаление Facebook избира последното'', се казва в публикация на гиганта.

''Законът се стреми "да накаже Facebook за съдържание, което не е взето или поискано", каза местният управляващ директор на компанията Уилям Истън. Facebook е помогнал на публицистите в Австралия да спечелят 405 милиона долара миналата година, като за сметка на това платформата е взела за себе си минимална сума.

Забраната за споделяне и четене на новини, засяга и шерването на постове и всякакви линкове към подобно съдържание на странциите на медиите във Фейсбук.

Междувременно  Facebook спря достъпа на аудиторията до множество страници за информация и новини на австралийски правителствени агенции. Сред забраната попданаха и доста известни личности, лидери на мнения, политици, спортни страници и групи, както и такива които не са толкова новинарски ориентирани профили.

По-късно Facebook публикува изявление, в което се казва, че тези страници са били "неволно засегнати" и ще бъдат възстановени, въпреки че не са посочили краен срок.

Говорител на компанията заяви, че тя е "приела широко определение" на понятието "новинарско съдържание" в закона и затова се случило засягането на профили с неновинарска информация. Забраната предизвика незабавна и гневна реакция у австралийските потребители.

Много хора, обясниха, че ползват именно Facebook като основен начини да получават спешни актуализации относно пандемията и националните бедствия. Други пък повдигнаха темата относно дезинформацията, която сега свободно се разпространява чрез платформата от недоказани източници. Директорът на Human Rights Watch' заяви, че Facebook цензурира потока от информация в Австралия - наричайки го "опасен обрат на събитията".

Какъв е отговорът на правителството в Австралия? Консервативното правителство се придържа към закона, който прие долната камара на парламента преди дни. Той има широка междупартийна подкрепа и ще бъде обсъден отново съвсем скоро.  ''Ще узаконим тези действия и искания. Искаме дигиталните гиганти да плащат на традиционните медии за журналистическото съдържание.''', казва по темата финансистът Фриденберг и продължава: ''целият свят е вперил поглед към случващото се тук''.

Финансистът информира и че вече е провел разговор с Марк Зукърбърг, като дискусията е била ''конструктивна'' по думите му. Австралия не представлява голям пазар за Facebook, като от своя страна социалната медия също обяснява, че не печели кой знае колко от страната. Въпросът е защо тогава е тази битка относно промените в закона? Според експертни мнения, това е повече от принципен въпрос.

Много държави са на ясно, какво се случва в Австралия и се очаква да последват примера й. Като първа последователка се сочи Канада, по-късно не е изключено и Европейският съюз да промени законите си, така че Facebook да плаща на медиите за съдържанието. Оказва се, че Facebook вече заплаща за някои новини и е сключил търговски сделки с медийни компании във Великобритания .

Това, към което се стреми обаче гигантът, е по-голяма автономия относно зависимостта му от правителствени политики в различите държави. Facebook смята, че не е редно правителствата да се намесват пряко, казвайки му да плаща за новини. 

Светкавично, след действието на Facebook, се разгоря спор в обществото, относно планирания за прокарване закон в Австралия. Ако бъде вкаран и приложен, това ще е първият в света закон, имащ за цел да отговори на загубата на приходи от медиите. Бъде ли приет, той може да има глобални последици за технологичните фирми, а начинът по който крайните потребители получават достъп до новини онлайн, ще се промени коренно. Отдавна има опасения относно пазарното доминиране на технологичните фирми над медийните организации. Google е доминиращата търсачка в Австралия и е описана от правителството като почти необходима програма, с малко пазарна конкуренция.

През 2018 г. австралийският държавен регулатор направи проучване за въздействието на Google и Facebook върху конкуренцията в медиите и рекламата. От австралийската Комисия за конкуренция и потребители (ACCC) установиха дисбаланс в силите между технологичните фирми и традиционните, и онлайн медиите. Като се има предвид това, регулаторът препоръча да се въведе Кодекс за поведение, който според него ще изравни играта. През юли миналата година австралийското правителство представи проект на закона за прилагане на кодекса и още тогава Facebook и Google споменаха за оттегляне на услугите в страната.

Вкара ли се законът ще позволи на новинарските компании да преговарят с технологични фирми за съдържание, което се появява в техните емисии новини и резултати от търсенето, като те ще получават пари от това. Правителството твърди, че технологичните гиганти трябва да плащат на редакциите справедлива сума за журналистиката.

Още по темата

Затвор за две журналистки, отразявали протестите срещу Лукашенко

Предишна новина

Постоянен арест за митничар и съучастника му, обвинени за трафик на 400 кг. хероин в контейнери от Дубай

Следваща новина

Коментари

0 Коментара

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.