Заради липса на интегритет, четирима магистрати са предложени за дисциплинарно наказание

Заради липса на интегритет, четирима магистрати са предложени за дисциплинарно наказание

82 сигнала от граждани срещу съдии, прокурори и следователи са получени в Инспектората към ВСС (ИВСС) от 1 януари 2017 г. до март тази година – за 14-те месеца, откакто институцията започна да извършва проверки за интегритета на магистратите, съобщиха от пресслужбата на ИВСС. По самосезиране Инспекторатът е образувал 5 проверки.

В 58 от случаите не се е стигнало до същинска проверка, защото сигналите не са отговаряли на изискванията на закона за минималното им съдържание. Пропуските не са били отстранени въпреки указанията на проверяващите екипи.

В 26 от случаите е било наредено извършването на проверка. 25 от тях са приключили, има едно висящо производство. При 21 от проверките не са установени данни за извършено нарушение.

При 4 от приключилите проверки (3 по самосезиране и 1 по сигнал) Инспекторатът към ВСС е стигнал до извод за извършено дисциплинарно нарушение. При два от случаите са извършени действия, с които е накърнен престижът на съдебната власт, а при другите два – е нарушена независимостта на прокурор и е накърнен престижът на съдебната власт.

Броят на сигналите за нарушения на интегритета на магистратите не е висок – за сравнение през 2017 г. в Инспектората към ВСС са постъпили над 2000 сигнала по чл. 54, ал. 1, т. 1 и 2 от Закона за съдебната власт (ЗСВ) за нарушения по образуването, движението и приключването на делата.

От съобщението на ИВСС се разбира още, че институцията настоява и за изменения в съдебния закон.

Малкият брой случаи на установено нарушение се дължи до голяма степен на факта, че ЗСВ не предоставя на Инспектората към ВСС нужните инструменти за изпълнение на правомощията му по проверките за интегритета на магистратите – за събиране на доказателства, с които да бъдат установявани и доказвани нарушенията.

Например – ако нарушението е заснето при видеонаблюдение в дом или на обществено място, Инспекторатът към ВСС не разполага с процедура, по която годно да събере видеозаписа и да го присъедини към доказателствата по преписката. Инспекторатът няма право да изисква свидетелски показания и документи – по закон може само да изпраща покани до лицата да дадат сведения или да представят документи по случая, без те да са задължени да го направят.

За да се отстранят несъвършенствата в ЗСВ, които Инспекторатът към ВСС установи, и за да бъдат проверките за интегритет на магистратите ефективни, през март 2018 г. главният инспектор Теодора Точкова уведоми Министерството на правосъдието за проблема и предложи законодателна промяна.

Идеята е при проверките за интегритет главният инспектор да може да иска съдействие от главния прокурор за събиране на доказателства по реда на Наказателно-процесуалния кодекс, които след това да бъдат присъединени по преписките на Инспектората към ВСС.

Тъй като Инспекторатът към ВСС не разполага с разследващи функции – конституционната му функция е контролно-установителна, а не разследваща, е удачно разследващите органи, след възлагане от главния прокурор, да събират и предоставят на Инспектората доказателствата, мотивира се главният инспектор.

Друга предложена промяна в ЗСВ предвижда и в закона да бъдат регламентирани процедурата, по която подателите на сигнали могат да отстраняват пропуските в тях, както и последиците при неотстраняване на  нередовностите – сигнали, които не отговарят на изискванията на чл. 175л, ал. 5 ЗСВ, да не бъдат разглеждани. Сега тези два въпроса са уредени във Вътрешните правила за извършване на проверки по глава девета, раздел I "б" ЗСВ от екипи на Инспектората към ВСС, но не и в Закона за съдебната власт, съобщават още от ИВСС.

Отстъпката от 5 на сто при подаване на годишна данъчна декларация по електронен път е непряка дискриминация

Предишна новина

Деветокласници от Несебър получиха съвети за предпазване от престъпления в интернет

Следваща новина

Коментари

24 Коментара

  1. 24
    Крез | нерегистриран
    4
    0
    До коментар #8 от "Езоп | нерегистриран":
    Мисля, че въпросът ще бъде решен радикално, ако на Инспектората се даде възможност за всяка постъпила жалба срещу магистрат, включително и анонимна, съответният магистрат публично да бъде изгарян на клада без да му се дава възможност за ненужна защита. Така производствата ще бъдат бързи, дори незабавни, и ще се пести време от събиране на някакви си доказателства.Щом има жалба, значи е виновен. Какво толкова ще му се церемонят. Разходите по горивото на кладата, изгарянето и погребението му, да бъдат изцяло за сметка на семейството и близките му. Така ще бъдат спестени много пари от бюджета на съдебната власт.

    При по-дребни провинения, например кихане по време на заседание, да се разпъва на кръст за срок една седмица с цел поправянето му.Гредите и пироните за кръста да бъдат пак за негова лична сметка. Така, де, Инспекторат е това, а не...

    А и най-вече по този начин ще се спестят ненужни средства на данъкоплатеца, нали така ?!

  2. 23
    Опит от средновековието | нерегистриран
    5
    0

    Вече е решено-Светите инквизитори вече ще ходят по проверките с бухалки или сопи в ръце. Така отпада нуждата от крясъците им по магистратите и ще си пазят гласните струни. Магистратите няма да имат право на защитно облекло и съоръжения, за да са по-ефективни аргументите на инквизиторите...пардон, на инспекторите.

  3. 22
    Д-р Ох Боли | нерегистриран
    6
    0
    До коментар #18 от "? | нерегистриран":
    Още по-абсурдното е, че самият ИВСС не спазва собствените си срокове. Справка - имотните декларации миналата година. Все едно ИВСС не е знаел броя на магистратите в страната, за да създаде организация?!

    Ето тука си е констатирано какви ги върши ИВСС:http://legalworld.bg/35257.smetnata-palata-niama-pravomoshtiia-da-oditira-inspektorata.html&orderby=2

  4. 21
    Re: | нерегистриран
    6
    0
    До коментар #17 от " | нерегистриран":
    ИВСС е новото превъплъщение на бившата Партийна организация на БКП в съда. Секретарките на тези партийни организации по месторабота (каквито са били Елена Костова и потенциалната вносителка на законопроекта са били вездесъщи и е можело да се бъркат както в професионалния, тъй и в личния живот на работещите на дадено място, при това независимо от това, дали лицето е член на Партията или не. Такава роля трябваше да има ССБ, но тъй като нямаше как да се направи членуването принудително и там се оказаха една съвсем малка част от съдиите, а пък и няма как да се на едно формално НПО право да събира всякакви лични данни за съдиите се наложи да се създаде ИВСС, като кръстоска на Партийния комитет по месторабота и отдел на комитета за Държавна сигурност.

    Въпросната структура събира всякакви лични данни, повечето от които очевидно нямат никакво отношение към работата на магистратите. И което е по-интересното няма никакъв контрол как се съхраняват тези данни или по-точно как се злоупотребява с тях. Защото събираната информация от ИВСС се използва най-често за злоупотреби, тъй като данните се оказват на свободен достъп на мафията и се използват от тях за изнудване.



    Та въпросът е дали не трябва де се премахне този анахронизъм от тоталитарно-олигархическото минало, който откъм полза за българския народ е само и единствено бюджетен паразит.

    Ако ИВСС се закрие и бройките му се прехвърлят към СРС всички столичани, а и граждани от страната, които с изненада са открили, че съдът който трябва да гледа делото им е в на стотици километри от тях в София веднага ще усетят ползата от реформата, защото делата им ще започнат да приключват в много по-кратки срокове. В момента има срокове, ама няма кой да работи делата, защото бройките за съдии се използват за инспектори, които не решават следа, а само следят дали несъществуващи бройки спазват сроковете.

    Бюджетни паразити. Много ми хареса. А като се задълбах покрай варненската съдебна палата /с три първи копки/ разбрах че, съдебната ни палата е построена между световните войни. В гладните години. С репарациите. И след националните катастрофи. Обаче, за да има бюджетен ред и дисциплина си създали ... специален съд ... към сметната палата. А сега ... Партийо води ни ... към новата инквизиция наречена ИВСС! Вече е ... на ГЕРБ. На Цвъцко и мама Цеца. Не е смешно, трагично е!

  5. 20
    DOGEMLG | нерегистриран
    11
    0

    Много е прав №17 - ако парите на съдебната власт се харчат нормално , а не за измислени структури като Инспектората , то ще има нормално правораздаване и в СРС , и в СГС , и на други места . Смешното е , че няма пари за нови бройки в СРС .....но има пари , за хора , които да ходят да ги контролират и да установяват , че не пишели в срок. Ами те ще пишат в срок ако не са толкова натоварени и тогава няма да има нужда някой да ходи да го констатира и да се заяжда .

  6. 19
    А кога | нерегистриран
    10
    0

    ще започнат да налагат дисциплинарни наказния за липса на колаборация?

  7. 18
    ? | нерегистриран
    11
    0
    До коментар #17 от " | нерегистриран":
    ИВСС е новото превъплъщение на бившата Партийна организация на БКП в съда. Секретарките на тези партийни организации по месторабота (каквито са били Елена Костова и потенциалната вносителка на законопроекта са били вездесъщи и е можело да се бъркат както в професионалния, тъй и в личния живот на работещите на дадено място, при това независимо от това, дали лицето е член на Партията или не. Такава роля трябваше да има ССБ, но тъй като нямаше как да се направи членуването принудително и там се оказаха една съвсем малка част от съдиите, а пък и няма как да се на едно формално НПО право да събира всякакви лични данни за съдиите се наложи да се създаде ИВСС, като кръстоска на Партийния комитет по месторабота и отдел на комитета за Държавна сигурност.

    Въпросната структура събира всякакви лични данни, повечето от които очевидно нямат никакво отношение към работата на магистратите. И което е по-интересното няма никакъв контрол как се съхраняват тези данни или по-точно как се злоупотребява с тях. Защото събираната информация от ИВСС се използва най-често за злоупотреби, тъй като данните се оказват на свободен достъп на мафията и се използват от тях за изнудване.



    Та въпросът е дали не трябва де се премахне този анахронизъм от тоталитарно-олигархическото минало, който откъм полза за българския народ е само и единствено бюджетен паразит.

    Ако ИВСС се закрие и бройките му се прехвърлят към СРС всички столичани, а и граждани от страната, които с изненада са открили, че съдът който трябва да гледа делото им е в на стотици километри от тях в София веднага ще усетят ползата от реформата, защото делата им ще започнат да приключват в много по-кратки срокове. В момента има срокове, ама няма кой да работи делата, защото бройките за съдии се използват за инспектори, които не решават следа, а само следят дали несъществуващи бройки спазват сроковете.

    Още по-абсурдното е, че самият ИВСС не спазва собствените си срокове. Справка - имотните декларации миналата година. Все едно ИВСС не е знаел броя на магистратите в страната, за да създаде организация?!

  8. 17
    | нерегистриран
    13
    0

    ИВСС е новото превъплъщение на бившата Партийна организация на БКП в съда. Секретарките на тези партийни организации по месторабота (каквито са били Елена Костова и потенциалната вносителка на законопроекта са били вездесъщи и е можело да се бъркат както в професионалния, тъй и в личния живот на работещите на дадено място, при това независимо от това, дали лицето е член на Партията или не. Такава роля трябваше да има ССБ, но тъй като нямаше как да се направи членуването принудително и там се оказаха една съвсем малка част от съдиите, а пък и няма как да се на едно формално НПО право да събира всякакви лични данни за съдиите се наложи да се създаде ИВСС, като кръстоска на Партийния комитет по месторабота и отдел на комитета за Държавна сигурност.

    Въпросната структура събира всякакви лични данни, повечето от които очевидно нямат никакво отношение към работата на магистратите. И което е по-интересното няма никакъв контрол как се съхраняват тези данни или по-точно как се злоупотребява с тях. Защото събираната информация от ИВСС се използва най-често за злоупотреби, тъй като данните се оказват на свободен достъп на мафията и се използват от тях за изнудване.



    Та въпросът е дали не трябва де се премахне този анахронизъм от тоталитарно-олигархическото минало, който откъм полза за българския народ е само и единствено бюджетен паразит.

    Ако ИВСС се закрие и бройките му се прехвърлят към СРС всички столичани, а и граждани от страната, които с изненада са открили, че съдът който трябва да гледа делото им е в на стотици километри от тях в София веднага ще усетят ползата от реформата, защото делата им ще започнат да приключват в много по-кратки срокове. В момента има срокове, ама няма кой да работи делата, защото бройките за съдии се използват за инспектори, които не решават следа, а само следят дали несъществуващи бройки спазват сроковете.

  9. 16
    ххх | нерегистриран
    12
    -1

    Много ми е интересно какво ще е това нарушение, заснето чрез видеонаблюдение в дом. Струва ми се, че става въпрос поощряване за нерегламентирани СРС, за провокации, за нарушение на неприкосновеността на личния живот, за саморазправа- с една дума- фашизъм..........

  10. 15
    112 | нерегистриран
    15
    0

    Ако при мен не констатират достатъчно интегритет, но имам повече хомогенност от нужното, ще ми се размине ли?

  11. 14
    провинциалист | нерегистриран
    5
    -8

    Напишете им имената.Тези чиновници-прокурорите и съдиите,да не са висша прислойка та,та им криете имената.Обществото иска веднага да знае кои са "гнилите ябълки".

  12. 13
    Структури-ментета | нерегистриран
    16
    -2

    Инспекторатът е типичен пример за структура-менте , каквато е и оная там комисия за противодействие на корупцията . Рано или късно подобни структури осъзнават собствената си несъстоятелност и им се прищява да се правят на полиция , следствие и прокуратура . Да , така е , без да имаш следствени правомощия много трудно ще можеш да следиш , да фотографираш , да изземваш и обвиняваш....Има си полиция и Прокуратура за тая работа .



    Инспекторатът откакто е създаден "търси себе си" , но скоро няма да се намери . Просто няма смисъл от такъв орган ако той следи само за срочност на дела . Това може да го върши и председателят на съответния съд с едно натискане на клавиша на компютъра си . За по-заплетени случаи имаше инспекторат в Министерство на правосъдието и нямаше смисъл да вкарват въпросните инспектори чак в Конституцията , да ги правят много велики и прочие . Резултатите са големи разходи за бюджета и нищо повече .

  13. 12
    Магистрат | нерегистриран
    30
    0

    Алоооооооо, Точкова, може ли да обясните какво е това проверка за интергитет? Май само такава не са ми правили.....дали не е нещо джендърско?

  14. 11
    интегриран | нерегистриран
    11
    -8

    Колеги,по големите 6-8 града положението е сравнително Добро, но по другите не- малкж властва местен феодализъм

  15. 10
    БАЦЕ..... | нерегистриран
    6
    -20

    Точкова е много права, проверки с обяснения от 100 км. не са никакви проверки ,в обяснението масово се лъже и изопачава истината . Да трябва да имат разследващи функции за да преценят дали трябва да се предаде случая на прокуратурата която сега прикрива много магистрати и няма никакво инфо по разследването. Дерибеите ,султаните и императорите в сиситем ата трябва да бъдат разобличени и отстранени най- после !

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.