Завишаване на наказанията за пияни и дрогирани шофьори

Завишаване на наказанията за пияни и дрогирани шофьори

Предложения за промени в Наказателния кодекс (НК), които да завишат наказанията за пияни и дрогирани шофьори бяха внесени в деловодството на парламента в петък. Инициативата за поправките е на семейството и приятелите на Евелин Дуков.
 
През декември 2017 г., на кръстовище в град Приморско, 33-годишният колоездач Евелин Дуков, спазващ правилата за движение по пътищата, буквално е пометен от пиян шофьор, който бяга от местопроизшествието. Водачът е шофирал с 2,7 промила алкохол в кръвта, движил се е с 94 километра в час, близо двойно повече от позволеното. Делото започна една година по-късно, през януари 2019 г. и макар шофьорът да отрича, прокуратурата има множество свидетели и доказателства за вината му. 
 
Текстът, който действа към момента, предвижда лишаване от свобода от три до петнадесет години, а в особено тежки случаи от пет до двадесет години. Според роднините, в настоящия си вид текстът от НК не е ефективен и адекватен, защото в резултат на него извършители на подобни престъпления често получават възможно най-леките мерки за неотклонение, а присъдите са условни или минимални. В същото време жертвите и смъртните случаи при инциденти, причинени от шофьори в нетрезво състояние, стават все повече. 
 
Гражданите предлагат на народните представители да приемат промяна и да предвидят наказанието да е лишаване от свобода от пет до двадесет години, а в особено тежки случаи - лишаване от свобода от десет до тридесет години.
 
Инициативата, под която са се подписали 2500 души, получи подкрепата на Общинския съвет в Царево и местната общност, има интерес и заявена подкрепа от народни представители, обществени организации и омбудсмана. 
 
Очакванията на роднините на убития колоездач са промените да бъдат припознати от народните представители и да бъдат официално внесени като законопроект, за да се предизвика дебат и дискусия по темата, а също и да се приемат адекватни мерки срещу пияните и дрогирани водачи. 
 

Още по темата

Служителка в банков клон откраднала над 200 000 лева за 5 месеца

Предишна новина

Издание на Иво Прокопиев атакува инициатива за прозрачност в съдебната власт

Следваща новина

Коментари

4 Коментара

  1. 4
    +- | нерегистриран
    1
    0
    До коментар #3 от " | нерегистриран":
    В Румъния (с която все ни сравнява) шосетата на много по-хубави от българските (ако може да наречем това у нас шосе), обаче там ако водача не спре за да пропусне пешеходец, то моментално и той става пешеходец за няколко години напред. Ако му е трудно да се въздържа да кара без книжка - е, има си затвор, в който му помагат да се справи със задачата.

    У нас племенника на Плевналиев минал на червено - наказват полицаите, че са го хванали. Георги Радев сгазил инвалид - наказват инвалида. Жандармите гонят Деси Радева, че лети прекалено ниско по магистралата - и наказват жандармите.



    Защо си мислите, че при неработещ КАТ има някакво значение колко тежки са наказанията след като стане катастрофата? Това не е умишлено престъпление, та някой да мисли отнапред "Да сгазя или не". Няма ли я профилактиката, сиреч наказания за несъобразена скорост, за минаване на червен светофар, за това, че не са пропуснати пешеходците на пешеходната пътека ... и доживотен да дават за сгазено куче, резултата ще е като сегашния.



    Чудя се, как успяхте толкова неистини и измишльотини да съчетаете в един коментар!

  2. 3
    | нерегистриран
    3
    -2

    В Румъния (с която все ни сравнява) шосетата на много по-хубави от българските (ако може да наречем това у нас шосе), обаче там ако водача не спре за да пропусне пешеходец, то моментално и той става пешеходец за няколко години напред. Ако му е трудно да се въздържа да кара без книжка - е, има си затвор, в който му помагат да се справи със задачата.

    У нас племенника на Плевналиев минал на червено - наказват полицаите, че са го хванали. Георги Радев сгазил инвалид - наказват инвалида. Жандармите гонят Деси Радева, че лети прекалено ниско по магистралата - и наказват жандармите.



    Защо си мислите, че при неработещ КАТ има някакво значение колко тежки са наказанията след като стане катастрофата? Това не е умишлено престъпление, та някой да мисли отнапред "Да сгазя или не". Няма ли я профилактиката, сиреч наказания за несъобразена скорост, за минаване на червен светофар, за това, че не са пропуснати пешеходците на пешеходната пътека ... и доживотен да дават за сгазено куче, резултата ще е като сегашния.

  3. 2
    | нерегистриран
    2
    -2

    До кога гражданите ще притискат политиците след всяко ПТП и смъртен случай да се увеличават наказанията. Сега на ред са наказанията за пияни и дрогирани шофьори. Не знам кога ще дойде редът на истинските престъпления, за които държавата сякаш нехае, които са бич за хората в страната. Ако се отвори НК на разпоредбите за измама, ще се види, че тъй наречените "телефонни" измами не са квалифицирани а измамниците попиляха цялата държава. От кога не е изменяно и наказанието за тях. Ако тези които гласуват увеличението на наказанията за непредпазливите деяния, в случая свързаните с ПТП-та, се опитаха да разкрият поне една домова кражба, може би щяха да разберат как се прави това и колко е трудно. Никой от гласуващите в парламента не иска да види, че именно домовите кражби и ало, ало измамите са съвременния бич за обществото. Насочили са вниманието си към пътищата, транспорта, към причиняването на смърт след ПТП, просто защото това е актуално за тях сега, като забравят че се касае до едно непредпазливо деяние в края на краищата. ПТП - е трагедия и за двете страни, никой не го иска. Лошото е че обикновено пострадалите тук искат почти винаги смъртно наказание. Нарушават се всякакви правни принципи, свързани с формите на вината, разликата в деянията произтичаща от тази вина, а оттам и до наказанията. Сега за убийство се иска по - малко отколкото за причиняване на смърт от ПТП. Това е за тези, които разбират разликата между убийство и причиняване на смърт. Интересното е след като се акцентира върху транспортните произшествия, защо не се погледне и върху причиняването на смърт по чл. 123 от НК. Да не би там хората да са по - малко умрели от тези при ПТП, или техните близки да скърбят по - малко. Залитането е пълно и понеже държавата не може да се справи с нарушенията на правилата за движение, вместо да засили контрола по пътищата и спази принципа на неотменимостта, тя върши по - лесното - увеличава до крайност наказанията. До кога ще е така, ще видим.

  4. 1
    съгласен | нерегистриран
    3
    -3

    За тези деяния трябва наказанието да е само ефективно и такива случаи ще намалеят.

Твоят коментар

Сайтът е защитен с reCaptcha. Политика за лични данни.